ZARZĄDZENIE Nr 106/11
BURMISTRZA BRZOSTKU
z dnia 12 grudnia 2011 roku
w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Brzostek.
Na podstawie art. 17 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967r o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej /Dz. U. 2004r. nr 241 poz. 2416 z późn. zm./, art. 20 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym/ j.t. Dz. U. Nr 89, poz.590 z późn. zm./, § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin /Dz. U. Nr 96, poz.850/, § 4 pkt 2 lit b, § 7, § 10 ust.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach /Dz. U. Nr 191, poz. 1415/ oraz „Wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 grudnia 2010r. w sprawie ogólnych zasad przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach (SWO) w województwach, powiatach i gminach”,
w związku z Zarządzeniem nr 20/11 Starosty Powiatu Dębickiego – Szefa Obrony Cywilnej Powiatu z dnia 27 września 2011r. w sprawie przygotowania i zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania na terenie powiatu dębickiego, zarządza się co następuje:
§ 1.1. W celu zapewnienia skutecznego wykrywania zagrożeń oraz ostrzegania
i alarmowania ludności w czasie wprowadzenia stanów nadzwyczajnych oraz wyższych stanów gotowości obronnej państwa, tworzy się na obszarze gminy Brzostek system wykrywania i alarmowania ( SWA) zwany dalej „ gminnym SWA”
2. W skład gminnego SWA wchodzą:
1) formacje SWA
2) stanowisko ds. wojskowych, obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej
3. Do głównych zadań gminnego SWA należy:
1) monitorowanie i analizowanie sytuacji kryzysowych na obszarze gminy, generujących zagrożenie dla ludzi i środowiska;
2) określanie skali i zasięgu zaistniałych zagrożeń oraz prognozowanie ich rozwoju oraz skutków wystąpienia;
3) ostrzeganie i alarmowanie ludności o prognozowanych i zaistniałych zagrożeniach oraz informowanie o sposobach postępowania na każdym etapie rozwoju sytuacji kryzysowej; 4) analiza i opracowywanie informacji oraz wniosków do decyzji terenowych szefów obrony cywilnej w zakresie przeciwdziałania skutkom potencjalnych (zbliżających się) i zaistniałych zagrożeń;
5) realizacja doraźnych zadań stawianych przez szefa obrony cywilnej gminy, wynikających z rozwoju sytuacji kryzysowej na administrowanym terenie.
§ 2.1. Gminny SWO zapewnia uzyskiwanie i przekazywanie informacji o katastrofach naturalnych, awariach technicznych oraz innych sytuacjach kryzysowych generujących zagrożenie dla ludzi i środowiska, a także uruchamianie i realizację procedur ostrzegania i alarmowania w czasie pokoju.
§ 3.1. Gminny SWA wchodzi w skład:
1) powiatowego, wojewódzkiego i jednolitego krajowego systemu wykrywania skażeń i alarmowania, nad którym nadzór i funkcje koordynacyjne nad działaniem sprawuje Minister Obrony Narodowej przy pomocy centrum dyspozycyjnego, którego rolę pełni Centralny Ośrodek Analizy Skażeń Sił Zbrojnych;
2) systemu powszechnego ostrzegania wojsk i ludności cywilnej o zagrożeniu uderzeniami z powietrza nadzorowanego przez Ministra Obrony Narodowej oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Szefa Obrony Cywilnej Kraju.
2. Do głównych zadań gminnego SWA realizowanych na obszarze gminy
w ramach systemu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 należy:
1) monitorowanie, wykrywanie i rozpoznawanie skażeń, umożliwiające natychmiastowe stwierdzenie wzrostu poziomu skażeń w oparciu o standardy i normy krajowe;
2) ostrzeganie i alarmowanie ludności o skażeniach.
3. Do głównych zadań gminnego SWA realizowanych na obszarze gminy
w ramach systemu, o którym mowa w ust.1 pkt 2 należy:
1) po otrzymaniu informacji o zagrożeniach uderzeniami z powietrza w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, podjęcie przez szefa obrony cywilnej gminy stosownych działań ochronnych na terenie gminy;
2) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach, o których mowa w pkt 1;
3) zapewnienie obiegu informacji o zagrożeniach, o których mowa w pkt 1.
4. Gminny SWA realizuje także zadania postawione przez centralne organy administracji rządowej, o których mowa w ust.1, wynikające z bieżącej sytuacji kryzysowej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.1. Do formacji SWA na terenie gminy należą:
1) Drużyna Wykrywania i Alarmowania (DWA) - zadania i strukturę DWA określa załącznik nr 1 do zarządzenia
2) Punkt alarmowania utworzony w Urzędzie Miejskim - zadania i strukturę określa załącznik nr 2 do zarządzenia
2. Stany ilościowe formacji SWA określi szef obrony cywilnej gminy, kierując się możliwościami skompletowania (nadania przydziałów organizacyjno – mobilizacyjnych) obsad osobowych formacji oraz potrzebami zapewnienia skutecznego ich działania, wynikającymi z lokalnej specyfiki zagrożeń.
§ 5.1. Formacje SWA są tworzone jako formacje obrony cywilnej osiągające gotowość do działania w czasie:
1) 4 – 6 godzin przy ukompletowaniu 50 % obsady osobowej;
2) 12 – 16 godzin przy ukompletowaniu 90% obsady osobowej od chwili wydania zarządzenia o rozwinięciu.
2. Formacje SWA po rozwinięciu wykonują zadania w trybie dyżurów.
§ 6.1.Gminny SWA jest rozwijany w przypadku wprowadzenia stanów nadzwyczajnych, wyższych stanów gotowości obronnej państwa (czasu kryzysu i czasu wojny) oraz w celu przeprowadzenia ćwiczeń i treningów, na czas trwania tych stanów oraz przedsięwzięć szkoleniowych.
2. Rozwinięcie gminnego SWA w sytuacjach, o których mowa w ust.1 następuje
w drodze zarządzenia szefa obrony cywilnej gminy, stosownie do zaistniałej sytuacji lub planowanego przedsięwzięcia szkoleniowego.
3. Szef obrony cywilnej gminy, składa informację Szefowi Obrony Cywilnej Powiatu o fakcie rozwinięcia SWA na administrowanym terenie, w przypadku gdy rozwinięcie nie jest realizowane na podstawie zarządzenia terenowego szefa obrony cywilnej wyższego szczebla.
§ 7.1. Do ostrzegania i alarmowania ludności o zagrożeniach na obszarze gminy należy wykorzystywać:
1) radiowy system włączania syren– syreny uruchomiane selektywnie z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Dębicy (jednostka OSP Brzostek, Nawsie Brzosteckie i Siedliska-Bogusz) lub uruchomienie syren włącznikiem
2) pojedyncze syreny (uruchamiane ręcznie) przy pomocy włącznika zamontowanego na budynku OSP: Bukowa, Grudna Dolna, Grudna Górna, Januszkowice-Działy, Januszkowice-Wieś, Opacionka, Skurowa i Zawadka Brzostecka;
3) urządzenia nagłaśniające na pojazdach służb ratowniczych, porządku publicznego
2. W przypadku użycia narzędzi, o których mowa w ust.1 pkt 1,2 obowiązują sygnały alarmowe określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 października 2006 r.
w sprawie systemu wykrywania skażeń i właściwości organów w tych sprawach.
3. Doprecyzowuje się zgodnie zapisem § 12 ust. 2 Wytycznych Szefa Obrony Cywilnej Kraju z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie ogólnych zasad przygotowania zapewnienia działania systemu wykrywania i alarmowania (SWA) oraz systemu wczesnego ostrzegania
o zagrożeniach (SWO) w województwach, powiatach i gminach, sposób ogłoszenia alarmu
o skażeniach - w brzmieniu:„przerywany modulowany dźwięk syreny nadawany przez czas trzech minut”.
§ 8.1. Obieg informacji o zagrożeniach odbywa się w ramach systemu zarządzania kryzysowego przy wykorzystaniu: Radiowej Sieci Zarządzania Wojewody, oraz środków łączności przewodowej.
2. Proces pozyskiwania i wymiany informacji o zagrożeniach jest koordynowany przez stanowisko ds. wojskowych obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej gminy.
3. Informacje dotyczące zagrożeń oraz uruchamiania i realizowania procedur ostrzegania i alarmowania, w szczególności emisji sygnałów alarmowych OC i komunikatów ostrzegawczych mają priorytet w stosunku do innych informacji przekazywanych
w systemach łączności będących w dyspozycji gminnego SWA.
§ 9.1. Szefa obrony cywilnej gminy tworzącego formacje SWA zobowiązuje się do:
1) zabezpieczenia warunków lokalowych, technicznych oraz socjalnych niezbędnych do skutecznego działania formacji po rozwinięciu;
2) stałego utrzymywania gotowości do działania formacji poprzez realizację procesu szkoleniowego, wg planów opracowanych na wyższym szczeblu oraz własnych;
3) opracowania planów działania formacji zgodnie z załącznikiem nr 3 do zarządzenia;
§ 10.1. Nadzór w trakcie bieżącej działalności i koordynowania spraw związanych z organizowaniem działania systemu wykrywania i alarmowania powierza się pracownikowi ds. wojskowych obrony cywilnej i ochrony przeciwpożarowej.
2. Gotowość do działania gminnego systemu wykrywania i alarmowania zgodnie z regulacjami zawartymi w zarządzeniu ustala się na dzień 1 stycznia 2012 r.
§ 11. Traci moc Zarządzenie Nr 88/08 Wójta Gminy Brzostek – Szefa Obrony Cywilnej Gminy z dnia 10 października 2008 r. w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania na terenie gminy Brzostek.
§ 12. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem wydania.
![]() ![]() |
Dokumenty do pobrania: | |
![]() | Załązcnik 106 (wprowadził: Ewa Szukała 2012-02-01 08:24:52) rozmiar pliku: NAN |
![]() | z106-2 (wprowadził: Ewa Szukała 2012-02-01 08:25:11) rozmiar pliku: NAN |
![]() | z-106-3 (wprowadził: Ewa Szukała 2012-02-01 08:25:32) rozmiar pliku: NAN |
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office |