Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Brzostku
Bip - Strona główna

Urząd Miejski w Brzostku

Gmina Brzostek

Władze Gminy

Ochrona Danych Osobowych »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Rejestr Instytucji Kultury »

Karty usług

Rewitalizacja »

Obwieszczenia »

Zamówienia publiczne

Transport publiczny »

Przetargi-mienie komunalne »

Przetargi rozstrzygnięte »

Druki do pobrania

Oświadczenia majątkowe za 2020 rok

Oświadczenia majątkowe za 2019 rok

Oświadczenia majątkowe za 2018 rok

Oświadczenia majątkowe za 2017 rok

Oświadczenia majątkowe za 2016 rok

Publicznie dostępny wykaz danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie

Ochrona Środowiska »

Organizacje pozarządowe »

Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w Gminie »

Jednostki Organizacyjne Gminy

Nabór na wolne stanowisko pracy »

Informacja o projektach »

Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego RP »

Ochrona przeciwpowodziowa i obrona cywilna »

Petycje »

Gospodarowanie odpadami »

Nieodpłatne porady prawne »

Kontrole

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych

Wykaz dziennych opiekunów

Informacje oświatowe

Sprawozdania finansowe »

Spis rolny 2020

Informacja dla hodowców pszczół

walidacja css walidacja html

Obwieszczenia: Obwieszczenie Burmistrza Brzostku z nia 19 kwietnia 2012 roku

BURMISTRZ

BRZOSTKU

 

OBWIESZCZENIE

BURMISTRZA  BRZOSTKU

z dnia 19 kwietnia 2012 roku

 

 

Burmistrz Brzostku w związku z art. 73 § 1 KPA oraz  art.29 i art. 79 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2008r.Nr 199,poz. 1227; zm. Nr 227, poz. 1505, zm. Dz.U. z 2009 Nr 42 poz. 340,  Nr 84 poz. 700 z późn. zm.) podaje informację o zamieszczeniu w publicznym wykazie danych o decyzjach wymagających udziału społeczeństwa, że w dniu 19 kwietnia 2012 roku wydał postanowienie o nałożeniu obowiązku na Inwestora przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia pn. „ Wydobywanie metodą odkrywkową kruszywa naturalnego (piasków i żwirów) ze złoża „KŁODAWA-8” położonego w miejscowości Bukowa, gmina Brzostek, powiat dębicki, województwo podkarpackie”  i  sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko  planowanego przedsięwzięcia zlokalizowanego na dz. nr 68, 70, 71,72,75/2 w miejscowości Bukowa, gmina Brzostek.

 

Z treścią postanowienia oraz zebraną dokumentacją można zapoznać się w Urzędzie Miejskim w Brzostku- Referat Rozwoju Gospodarczego i Mienia Komunalnego ( biuro nr 8) w godzinach pracy Urzędu w terminie 21 dni od daty ogłoszenia.

 

 

 

                                                                                        Burmistrz

                                         mgr inż. Leszek Bieniek


 

BURMISTRZ

 BRZOSTKU

 

RGiMK.6220.4.2012                                                                      Brzostek, dnia 19.04.2012r.

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071; zm. Dz.U. z2001 Nr 49, poz. 509; zm. Dz.U. z 2002 Nr 113 poz. 984; Nr 169 poz. 1387; zm. Dz.U. z 2003 Nr 130 poz. 1188;  Nr 170 poz. 1660; zm. Dz.U. z 2002 Nr 153 poz. 1271; zm. Dz.U. z 2004 Nr 162 poz. 1692; zm. Dz.U. z 2005 Nr 78 poz. 682; Nr 181poz. 1524; Nr 64 poz. 565; zm. Wyn. Z Dz.U. z 2008 Nr 229 poz. 1539 zm. Dz.U. z 2009 Nr 195 poz. 1501); art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2008r.Nr 199,poz. 1227; zm. Nr 227, poz. 1505, zm. Dz.U. z 2009 Nr 42 poz. 340,  Nr 84 poz. 700 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie: pismo z dnia 16.04.2012r. znak: WOOŚ.4240.2.18.2012.AJ-7

 

Postanawiam

 

I. Stwierdzić obowiązek  przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia pn. „ Wydobywanie metodą odkrywkową kruszywa naturalnego (piasków i żwirów) ze złoża „KŁODAWA-8” położonego w miejscowości Bukowa, gmina Brzostek, powiat dębicki, województwo podkarpackie” mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko ( § 3 ust. 1 pkt. 40 lit. a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko),w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko stosownie do wszczętego w dniu 26 marca 2012r. postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek Usługowego Zakładu Ogólnobudowlanego Jarosław Wronkowicz, 38-480 Rymanów, ul. Zielona 10 z dnia 12.03.2012r.

 

II. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko należy sporządzić w oparciu o art. 66, bez pkt. 10 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym powinien zawierać:

1) opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a) charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie udostępnienia, eksploatacji i rekultywacji,

b) główne cechy charakterystyczne procesów technologicznych,

c) przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;

2) opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009r. Nr 151,poz. 1220 z późn. zm.);

3) opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;

5) opis analizowanych wariantów, w tym,:

a) wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b) wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;

6) określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;

7) uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na:

a) ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,

b) powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,

c) dobra materialne,

d) zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją zabytków,

e) wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d;

8) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-; średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływanie na środowisko wynikające z:

a) istnienia przedsięwzięcia,

b) wykorzystywania zasobów środowiska,

c) emisji;

9) opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

10) wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;

11) przedstawienie zagadnień w formie graficznej;

12) przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

13) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;

14) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

15) wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;

 16) streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;

17) nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;

18) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

 

 

 

Dodatkowo w Raporcie należy:

1)      przedstawić profil terenu przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia i po jego zakończeniu za pomocą przekroju pionowego uwzględniając kierunki N-S oraz E-W lub przybliżone z zaznaczeniem granic, w których będzie prowadzona eksploatacja;

2)      zaznaczyć na mapie sytuacyjno- wysokościowej przebieg wykonanych przekrojów pionowych terenu;

3)      przedstawić technologię udostępniania złoża i prowadzonej eksploatacji z podaniem rzędnych stropu i spągu złoża, w tym wyjaśnić gdzie będzie składowany nadkład i urobek wydobywany spod wody do czasu jego odwodnienia, wskazać prognozowane wysokości hałd oraz ich bezpieczną odległość od górnej krawędzi wyrobiska, uwzględniając oddziaływanie tych hałd na stateczność skarp wyrobiska;

4)      przedstawić informacje o budowie geologicznej obszaru przedsięwzięcia oraz o warunkach hydrogeologicznych obszaru przedsięwzięcia, w tym o głębokości zalegania zwierciadła wód podziemnych, miąższość nadkładu i utworów złożowych;

5)      określić udokumentowane zasoby złoża oraz zasoby przewidziane do wydobycia wraz z szacunkowym określeniem zakładanego rocznego wydobycia oraz projektowanego czasookresu wydobycia;

6)      określić szerokość pasów ochronnych, stosując się do warunków określonych w Polskiej Normie Górnictwa Odkrywkowego PN-G-02100;

7)      przedstawić informacje o usytuowaniu przedsięwzięcia względem występowania cieków wodnych, urządzeń wodnych, obszarów wodno-błotnych lub innych obszarów o płytkim zaleganiu zwierciadła wód podziemnych, głównych zbiorników wód podziemnych, istniejących ujęć wody oraz ustanowionych dla nich stref ochronnych;

8)      rozważyć celowość lokalizowania przedsięwzięcia w terenach zalewowy w całości wodami powodziowymi Q5%  i Q1% uwzględniając m.in., iż niemożliwe będzie ustanowienie pasa ochronnego między wyrobiskiem a rzeką Wisłoką, stosując się do warunków określonych w Polskiej Normie Górnictwa Odkrywkowego PN-G-02100; zgodnie z ww. normą najmniejszą szerokość pasa ochronnego od cieku wodnego nieobwałowanego nie powinna być mniejsza od 50m licząc od granicy zalewu przy przepływie najbardziej miarodajnym, którym to wg Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie jest przepływ o prawdopodobieństwie pojawienia się raz na 20 lat, tj.Q55;

9)      przedstawić analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia, spowodowanego zajęciem terenu i jego przekształceniem na zmianę zasięgu i warunki przepływu wód powodziowych, uwzględniając przy tym, ze zmiana ukształtowania terenu, w analizowanym przypadku, może spowodować dodatkowy wzrost zagrożenia zalaniem wodami powodziowymi terenów dotychczas zalewanych, jak i niezalewanych;

10)   przedstawić informacje o morfologii terenu, na którym zlokalizowane będzie planowane przedsięwzięcie (formy ukształtowania terenu) oraz charakterystykę morfologiczną rzeki Wisłoki na odcinku w rejonie planowanego przedsięwzięcia, tzn. opisać kształt koryta oraz działalność rzeki (czyli jej pracę), polegającą na erodowaniu dna i brzegów, transporcie materiałów, trwałej akumulacji lub czasowemu deponowaniu czyli osadzaniu niesionego materiału;

11)  przedstawić analizę wpływu usytuowania nasypów ziemnych na zmianę zasięgu i przepływu wód powodziowych oraz ryzyko rozmycia zwałowiska podczas przejścia wód powodziowych;

12)  przedstawić analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na wody podziemne ( analiza powinna obejmować identyfikację jednolitej części wód podziemnych narażonej na oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia, identyfikację celów środowiskowych dla analizowanej jednolitej części wód podziemnych, informacje na temat potencjalnego oddziaływania na cele ochrony wód, działania ukierunkowane na maksymalne złagodzenie skutków planowanego przedsięwzięcia);

13)  przedstawić analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan wód powierzchniowych (analiza powinna zawierać wskazanie celów ochrony wód obowiązujących względem części wód podlegającej oddziaływaniom, informacje na temat potencjalnego oddziaływania na cele ochrony wód, przy uwzględnieniu wskaźników oceny stanu wód, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych (Dz.U. Nr 257, poz. 1545), wnioski czy realizacja planowanego przedsięwzięcia wpłynie na osiągniecie ochrony);

14)  przedstawić informacje jaka powierzchnia terenu przedsięwzięcia zostanie zrekultywowana jako zbiornik wodny, a jaka jako użytek zielony, ponadto przedstawić informacje o cechach skarp brzegowych oraz głębokości planowanego do wykonania w ramach rekultywacji zbiornika wodnego;

15)  przedstawić koncepcję rozwiązań gospodarki wodno- ściekowej na terenie przedsięwzięcia, w tym wskazać źródło zaopatrzenia w wodę dla potrzeb socjalnych pracowników zakładu górniczego oraz sposób odprowadzania ścieków bytowych;

16)  przedstawić na załączniku graficznym drogę/drogi wywozu kopaliny ze złoża; określić stan techniczny ww. dróg oraz możliwe uciążliwości dla środowiska i ludności wywołane transportem kruszywa;

17)  określić możliwość zabezpieczenia dróg publicznych przed wynoszeniem zanieczyszczeń (błota, pyłu) na kołach środków transportujących kopalinę; przedstawić środki, które zostaną podjęte, aby wyeliminować zanieczyszczenia na wyjazdach na ww. drogi;

18)  zdefiniować opisowo i graficznie strefę możliwego oddziaływania przedsięwzięcia (bezpośredniego, pośredniego, wtórnego, skumulowanego, krótko-, średnio- i długoterminowego, stałego i chwilowego) na środowisko przyrodnicze; należy przedstawić kryteria ( w tym przyrodnicze) przyjęte do wyznaczania tych stref, wraz z pełnym uzasadnieniem zasięgu przyjętych stref; należy przy tym przeanalizować skumulowane oddziaływanie przedmiotowego przedsięwzięcia wraz z przedsięwzięciami planowanymi do realizacji oraz w fazie eksploatacji- na potrzeby powyższych analiz należy określić strefę oddziaływań skumulowanych, w przypadku oddziaływań skumulowanych należy uwzględnić, iż w przedmiotowym terenie poza eksploatacją kruszywa będzie następował jego transport;

19)  dokonać w strefie możliwego oddziaływania oceny stanu zasobów, tworów i składników przyrody, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.); po identyfikacji elementów przyrody, należy przeprowadzić analizę oddziaływań bezpośrednich, pośrednich, wtórnych, skumulowanych, krótko-, średnio- i długoterminowych, stałych i chwilowych na środowisko przyrodnicze; należy określić wielkość generowanych oddziaływań przedmiotowego przedsięwzięcia oraz ich zasięg, uwzględniając takie oddziaływania, jak m.in.: niszczenie i zabór siedlisk gatunków poprzez tworzenie basenów poeksploatacyjnych (oddziaływanie stałe) i dróg dojazdowych, płoszenie zwierząt na skutek pracy maszyn oraz transport kruszywa, wpływ na stosunki wodne w sąsiedztwie złoża; powyższa analiza winna zostać oparta na aktualnych danych, a w razie ich braku na inwentaryzacji przeprowadzonej w sposób oraz terminie pozwalającym na zidentyfikowanie wszystkich elementów przyrody, na które przedsięwzięcie będzie oddziaływać, przy zastosowaniu naukowych metod badawczych- zakres przestrzenny inwentaryzacji powinien być dostosowany do skali i zasięgu oddziaływań, jakie mogą wystąpić;

20)  przedstawić metodykę prowadzenia prac terenowych;

21)  przedstawić zagospodarowanie wyrobiska, sprzyjające tworzeniu siedlisk dla gatunków zwierząt np. lokalne wypłycenia zbiornika poeksploatacyjnego przy brzegach ( wskazać lokalizację wypłyceń, powierzchnię tych wypłyceń), nasadzenia roślinności szuwarowej itp.; przedstawić na załączniku graficznym parametry zbiornika poeksploatacyjnego;

22)  przedstawić działania minimalizujące wpływ przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko przyrodnicze, adekwatne do uzyskanych wyników prac terenowych i wniosków,

23)  należy zdefiniować wszystkie przedsięwzięcia zrealizowane i planowane do realizacji oraz określić strefę oddziaływania skumulowanego wraz z podaniem kryteriów jej wyznaczenia; analiza oddziaływań powinna uwzględniać wszystkie przedsięwzięcia (nie tylko te o podobnym charakterze), mogące oddziaływać w sposób skumulowany.

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać i wyjaśniać zagadnienia określone w art. 66 ust. 1, bez pkt. 10, ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2008r.Nr 199,poz. 1227; zm. Nr 227, poz. 1505, zm. Dz.U. z 2009 Nr 42 poz. 340,  Nr 84 poz. 700 z późn. zm.) oraz uwzględniać ocenę oddziaływania, w szczególności na środowisko przyrodnicze, środowisko gruntowo-wodne, a także klimat akustyczny.

Analiza oceny oddziaływania winna uwzględniać wszystkie przedsięwzięcia zrealizowane i planowane do realizacji, mogące oddziaływać w sposób skumulowany. Należy zdefiniować te przedsięwzięcia oraz określić strefę oddziaływania skumulowanego wraz z podaniem kryteriów jej wyznaczenia.

Raport powinien być sporządzony w sposób wyczerpujący, zgodnie z wszystkimi wymogami prawa krajowego i wspólnotowego oraz wytycznymi i innymi dokumentami opracowanymi przez właściwe instytucje krajowe, w oparciu o rzetelne i aktualne dane.

Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest podstawą ustalenia, w formie decyzji, środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia,  toteż niezbędnym jest aby określał w sposób jednoznaczny uwarunkowania, o których mowa w art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2008r.Nr 199,poz. 1227; zm. Dz.U. 2008 Nr 227, poz. 1505, zm. Dz.U. 2009 Nr 42 poz. 340,  Nr 84 poz. 700 z późn. zm.).

 

Uzasadnienie

 

W związku ze złożonym w dniu 12.03.2012r.( uzupełnionym w dniu 26.03.2012r.)  wnioskiem przez Usługowy Zakład Ogólnobudowlany Jarosław Wronkowicz, 38-480 Rymanów, ul. Zielona 10 dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację projektowanej inwestycji pod nazwą „ Wydobywanie metodą odkrywkową kruszywa naturalnego (piasków i żwirów) ze złoża „KŁODAWA-8” położonego w miejscowości Bukowa, gmina Brzostek, powiat dębicki, województwo podkarpackie” ustalono, że  jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.                                                                                                                                                                                     

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 40 lit.a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213 poz. 1397) przedmiotowe przedsięwzięcie zalicza się do grupy przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane, na podstawie art. 63 ust. 1 w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach  oddziaływania na środowisko.

Mając na uwadze zapisy art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2008r.Nr 199,poz. 1227; zm. Nr 227, poz. 1505, zm. Dz.U. 2009 Nr 42 poz. 340,  Nr 84 poz. 700 z późn. zm.) dokonano analizy:

1) lokalizacji, skali przedsięwzięcia, wielkości zajmowanego terenu i charakteru inwestycji:

Planowane przedsięwzięcie  będzie polegało na eksploatacji kruszywa naturalnego (piasków i żwirów) ze złoża „KŁODAWA-8” zlokalizowanego na terenie działek nr: 68, 70,71,72  i 75/2 w miejscowości Bukowa. Powierzchnia obszaru górniczego wynosi ok. 1,89ha. Szacunkowe zasoby bilansowe w obrębie dokumentowanego złoża wynieść mogą ok. 75 756 m3 . Wielkość planowanego wydobycia kruszywa wynosić będzie do 20 tyś. m3 /rok. Złoże „KŁODAWA-8” budują piaski i żwiry, a ich miąższość wynosi od ok. 2,8m do ok. 5,3m. Nadkład stanowi gleba o miąższości średnio ok. 0,3m i glina pylasta o miąższości średnio ok. 1,02m.

Zwierciadło wód gruntowych w rejonie przedmiotowego przedsięwzięcia stabilizuje się na głębokości ok. 2,7- 3,4 m p.p.t Spływ wody podziemnej odbywa się ku północnemu wschodowi, w kierunku rzeki Wisłoki. Całość terenu przeznaczonego pod wydobycie kruszywa znajduje się w zasięgu zalewu wodą Q5% rzeki Wisłoki. Teren przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje grunty rolne klasy RIV, RVI i Ps VI. W niedalekiej odległości od przedmiotowego złoża występuje obszar i teren górniczy „KŁODAWA-6”, „KŁODAWA-3” , „KŁODAWA- 4” i „KŁODAWA-5”, przedmiotowa eksploatacja będzie zatem kontynuacją wydobywania kruszywa naturalnego na przedmiotowym terenie. Najbliższa zabudowa znajduje się w odległości ok. 180m w kierunku południowo- zachodnim od terenu złoża.

W ramach prac udostępniających złoże usunięta zostanie warstwa nadkładu, która to gromadzona będzie na wyznaczonych zwałowiskach  celem wykorzystania do rekultywacji terenu pogórniczego. Ponadto wyznaczone zostaną i przygotowane tymczasowe drogi technologiczne służące do wywozu kopaliny. Eksploatacja prowadzona będzie jednym poziomem, dwoma piętrami, przy użyciu odpowiedniego sprzętu mechanicznego. Rzędna dna eksploatacji (tj. spągu złoża) wynosi ok. 206,3 m n. p.m. Po wydobyciu urobek będzie załadowany na samochody samowyładowawcze i wywożone z terenu odkrywki lub chwilowo magazynowany na terenie zakładu górniczego. Rekultywacja prowadzona będzie w kierunku rolnym, w części jako zbiornik wodny oraz w części jako użytki zielone.

2. usytuowania przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczenia się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:

 

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.).

Najbliższym obszarem Natura 2000, względem lokalizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty „Wisłoka z dopływami” (PLH180052),graniczący ze złożem.

Mając na uwadze lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia, stwierdzam potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko. W ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na obszar Natura 2000, wymaganej art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

3. rodzaju i skali możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt. 1 i 2 wynikających z :

 

a) zasięg oddziaływania przedsięwzięcia:

Ze względu na lokalizację oraz zakres planowanych działań, przedmiotowa eksploatacja kruszywa może powodować szereg negatywnych oddziaływań na środowisko, związanych m.in. z zajęciem i przekształceniem powierzchni terenu, możliwością zalania wyrobiska wodami powodziowymi rzeki Wisłoki, eksploatacją kopaliny spod wody, odsłonięciem warstwy wodonośnej, zmianą stosunków wodnych, zanieczyszczeń wód podziemnych, zagrożeniem dla osiągnięcia celów środowiskowych obowiązujących względem jednolitych części wód.

b)Brak możliwości generowania oddziaływań o charakterze transgranicznym:

Uwzględniając lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia w znacznej odległości od granicy

Państwa.

c) wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej, prawdopodobieństwa oddziaływania, czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania: jak w pkt. 3a.

Zgodnie z art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2008r.Nr 199,poz. 1227; zm. Dz.U. 2008 Nr 227, poz. 1505, zm. Dz.U. 2009 Nr 42 poz. 340,  Nr 84 poz. 700 z późn. zm.),  zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, który pismem z dnia 16.04.2012r. znak: WOOŚ.4240.2.18.2012.AJ-7 wyraził opinię o konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko określając jego zakres. W związku z faktem, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia wydawana będzie przed uzyskaniem koncesji na wydobywanie kopalin złóż oraz w oparciu o art. 64 powyżej wskazanej ustawy nie zasięgnięto opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dębicy.

 

Po dokonaniu analizy przedłożonych dokumentów i mając na uwadze opinie: Regionalnego      

Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie stwierdzam, biorąc pod uwagę  w szczególności jego lokalizację, potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko  niezbędne jest sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji postanowienia.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie  służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie za pośrednictwem Burmistrza Brzostku w terminie 7 dni od daty jego otrzymania .  

 

                                                     

                                                   Z up. BURMISTRZA

                                                               Jan Król

                                                      Kierownik Referatu

                            Rozwoju Gospodarczego i Mienia Komunalnego

 

                                                                                                                              

 

 

Otrzymują:

 1.   Strony postępowania wg oddzielnego wykazu

 2.    A/a (BZ).

                 

   

drukuj pobierz pdf    

wstecz