UCHWAŁA Nr XXVI/178/2009
RADY MIEJSKIEJ W BRZOSTKU
z dnia 27 stycznia 2009 r.
w sprawie uchwalenia statutu jednostki pomocniczej Gminy Brzostek – Miasta Brzostek
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7, art. 35, art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 41 ust.1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 588, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337; z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz.111) Rada Miejska uchwala statut jednostki pomocniczej Gminy Brzostek w następującym brzmieniu:
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Statut Miasta Brzostek określa:
1/ nazwę jednostki pomocniczej i jej obszar,
2/ organizację i zadania organów Miasta,
3/ zasady i tryb wyborów organów Miasta,
4/ zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5/ zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów Miasta.
§ 2
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:
1/ Mieście – należy przez to rozumieć miasto Brzostek,
2/ Zebraniu Mieszkańców – należy przez to rozumieć Zebranie Ogólne Mieszkańców
Miasta Brzostek,
3/ Przewodniczącym Zarządu – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu
Miasta Brzostek,
4/ Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta Brzostek,
5/ Statucie miasta – należy przez to rozumieć statut Miasta Brzostek,
6/ Statucie gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Brzostek,
7/ Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Brzostku,
8/ Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Brzostku.
9/ Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Brzostek.
§ 3
Miasto działa na podstawie:
1/ ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z póź. zm.),
2/ ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz.1014 z póź. zm.),
3/ Statutu Gminy Brzostek, przyjętego Uchwałą Nr XXVI/177/2009 Rady Miejskiej w Brzostku z dnia 27 stycznia 2009 r. w sprawie uchwalenia statutu Gminy Brzostek
4/ niniejszego statutu.
II . Nazwa jednostki pomocniczej i jej obszar.
§ 4
1. Miasto Brzostek jest jednostką pomocniczą Gminy Brzostek.
2. Miasto Brzostek jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie miasta Brzostek.
§ 5
Miasto obejmuje obszar 882,27 ha.
§ 6
Granice terytorialne Miasta są określone na mapie, która stanowi załącznik nr 1 do Statutu.
III Organizacja i zadania organów Miasta
§ 7
Organami Miasta są:
1/ Zebranie Mieszkańców
2/ Zarząd
§ 8
1. Organem uchwałodawczym w mieście jest Zebranie Mieszkańców. Organ uchwałodawczy podejmuje uchwały we wszystkich sprawach należących do zakresu działania miasta.
2. Zebranie Mieszkańców jest uprawnione do podejmowania uchwał, jeżeli zostało prawidłowo zwołane oraz uczestniczy w nim, co najmniej 5% uprawnionych do głosowania mieszkańców.
3. Uchwały na zebraniach zapadają zwykłą większością głosów mieszkańców biorących udział w zebraniu w głosowaniu jawnym chyba, że inny tryb wynika z postanowień niniejszego statutu.
§ 9
Do kompetencji Zebrania Mieszkańców należy:
1/opiniowanie w części dotyczącej Miasta, przedstawione do konsultacji przez Radę Miejską projekty uchwał w sprawie:
a) planu zagospodarowania przestrzennego,
b) planu budżetu na dany rok,
c) zmiany granic i zniesienie Miasta,
d) przepisów gminnych w zakresie dotyczącym Miasta
2/ występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza zakres możliwości mieszkańców Miasta,
3/ podejmowanie uchwał w sprawie wystąpienia do władz Gminy z wnioskiem o podjęcie budowy, utrzymania, konserwacji i remontów domów ludowych, urządzeń komunalnych dróg
4/ dokonanie okresowych ocen działalności Przewodniczącego Zarządu i Zarządu
5/ inicjowanie wspólnych przedsięwzięć na rzecz społeczności Miasta.
§ 10
1. Zebranie Mieszkańców zwoływane jest przez Przewodniczącego Zarządu:
a) z własnej inicjatywy,
b) na pisemny wniosek 20% mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
c) na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.
2. Zebranie Mieszkańców na pisemny wniosek: mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza powinno być zwołane najpóźniej w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku chyba, że wnioskodawca wskaże inny późniejszy termin.
3. Burmistrz może zwołać Zebranie Mieszkańców w przypadku, gdy Przewodniczący Zarządu nie wykona poleceń określonych w ust. 1 pkt c oraz w przypadku nieobecności Przewodniczącego Zarządu lub choroby trwającej dłużej niż 10 dni.
4. Zebrania odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
§ 11
1.Zawiadomienie o Zebraniu Mieszkańców powinno określać dzień, godzinę i miejsce jego odbycia oraz proponowany porządek obrad.
2. Zebranie jest ważne, jeżeli mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej 7 dni przed wyznaczonym terminem.
§ 12
1. Prawo do udziału w Zebraniu Mieszkańców mają wszyscy mieszkańcy Miasta, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.
2. Mieszkańcy Miasta, o których mowa w ust.1 biorący udział w Zebraniu Mieszkańców mają prawo do: 1/ inicjatywy uchwałodawczej,
2/ udziału w dyskusji nad każdą sprawą objętą porządkiem obrad,
3/ zadawania pytań Przewodniczącemu Zarządu, członkom Zarządu i obecnym na zebraniu wiejskim przedstawicielom organów gminy,
4/ udziału w głosowaniu.
3. W Zebraniu Mieszkańców mogą uczestniczyć bez prawa do głosowania przedstawiciele organów gminy oraz zaproszeni goście.
4. Obowiązkiem Przewodniczącego Zarządu jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na Zebraniu Mieszkańców. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza o pomoc, którzy wyznaczają w tym celu odpowiednich Radnych lub pracowników Urzędu Miejskiego w Brzostku.
§ 13
Zebranie prowadzi Przewodniczący Zarządu, a w razie jego nieobecności - inny mieszkaniec Miasta wybrany przez Zebranie Mieszkańców.
§ 14
1. Przewodniczenie obradom Zebrania Mieszkańców uprawnia do:
1/ udzielania głosu poszczególnym mówcom,
2/ udzielania głosu poza kolejnością,
3/ odbierania głosu,
4/ zamknięcia dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
5/ żądania określonego zachowania się od uczestników Zebrania Mieszkańców.
2. Przewodniczący zebrania udziela głosu na zebraniu według kolejności zgłoszeń.
3.Poza kolejnością Przewodniczący zebrania udziela głosu:
1/ przedstawicielom organów gminy,
2/ zaproszonym gościom,
3/ dla sprostowania,
4/ w sprawie zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym.
4.W przypadku, gdy mówca w swoim wystąpieniu wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad albo, gdy forma, treść jego wystąpienia lub zachowanie w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad czy też uchybiają powadze zebrania przewodniczący zebrania przywołuje mówcę słowami „proszę do porządku”, a jeśli przywołanie nie odniesie skutku może odebrać mu głos.
5. Przewodniczący Zebrania Mieszkańców nie może odmówić poddania pod głosowanie wniosku, jeżeli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi obrad.
§ 15
1. Z Zebrania Mieszkańców sporządza się protokół, który powinien zawierać: 1/datę, miejsce, godzinę zebrania i oznaczenie w którym terminie zebranie się odbywa, 2/liczbę mieszkańców biorących udział w zebraniu, stwierdzenie jego prawomocności, 3/imiona i nazwiska osób zaproszonych na zebranie i oznaczenie ich stanowisk, 4/stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
5/zatwierdzony porządek obrad, 6/sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o realizacji uchwał i wniosków z poprzedniego zebrania,
7/przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz sformułowanie zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
8/zatwierdzone przez zebranie uchwały,
9/podpis prowadzącego zebranie i protokolanta,
2.Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwały arabskimi. Nową numerację zaczyna się z początkiem nowej kadencji.
§ 16
1. Protokół z Zebrania Mieszkańców wraz z uchwałami należy w terminie 7 dni po odbyciu zebrania przekazać Burmistrzowi.
2. Wyciągi z protokołu, wnioski z zebrania i uchwały Burmistrz przekazuje zainteresowanym referatom, na samodzielne stanowiska pracy w Urzędzie Miejskim, jednostkom organizacyjnym Gminy, a w razie potrzeby przewodniczącemu Rady Miejskiej.
§ 17
1. Organem wykonawczym w mieście jest Zarząd.
2. Pracami Zarządu kieruje Przewodniczacy Zarządu.
§ 18
1. Kadencja Zarządu trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
2. Po upływie kedencji Zarząd działa do czasu wyboru nowego Zarządu.
§ 19
Przewodniczący Zarządu w szczególności:
1/reprezentuje Miasto na zewnątrz,
2/przedkłada na Zebraniu Mieszkańców roczne informacje o pracy Zarządu,
3/organizuje pracę Zebrania Mieszkańców oraz Zarządu,
4/prowadzi Zebrania Mieszkańców,
5/załatwia inne sprawy niezastrzeżone dla Zarządu,
6/uczestniczy w pracach organów Gminy na zasadach określonych w statucie Gminy.
7/organizuje i koordynuje przy współpracy z działającymi organizacjami społecznymi inicjatywy i przedsięwzięcia społeczne mające na celu poprawę warunków życia mieszkańców Miasta,
8/współdziała z organami Gminy w zakresie publikacji przepisów gminnych i informacji urzędowych w celu umożliwienia mieszkańcom zapoznania się z nimi.
§ 20
1. Zarząd składa się z 7 osób.
2. Stanowisko Zarządu jest wyrażone w formie uchwał.
3. Uchwały podejmowane są większością głosów członków Zarządu przy obecności, co najmniej połowy członków obecnych na jego posiedzeniu.
§ 21
1. Do zadań i kompetencji Zarządu należy:
1/ przygotowanie Zebrań Mieszkańców i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań,
2/ opracowanie i przedkładanie Zebraniu Mieszkańców programów pracy,
3/ występowanie z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów Miasta i realizacji zadań samorządu,
4/ organizowanie i wykonywanie uchwał Zebrania Mieszkańców, kształtowanie odpowiednich stosunków współżycia mieszkańców,
5/ organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania, a zwłaszcza opieki nad młodzieżą i jej wychowaniem, utrzymywania porządku, czystości,
6/prowadzenie w mieście akcji i konkursów mających na celu poprawę stanu sanitarnego, porządku, estetyki miasta,
7/występowanie z inicjatywą organizowania zajęć pozaszkolnych dla młodzieży, jej wychowywania i wypoczynku,
8/inicjowanie przedsięwzięć o charakterze kulturalno - oświatowym, sportowym,
9/inspirowanie działań mających na celu umacnianie bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zapobieganie patologiom społecznym,
2.Posiedzenie Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
3. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział radni oraz przedstawiciele organizacji społecznych działających na terenie Miasta.
§ 22
l. Działalność organów Miasta jest jawna.
2. Jawność działania obejmuje w szczególności prawo mieszkańców Miasta do uzyskania informacji o działalności organów Miasta, prawo wglądu do protokołów z Zebrań Mieszkańców i posiedzeń Zarządu, prawo zapoznania się z uchwałami Zebrania Mieszkańców oraz pisemnymi odpowiedziami organów Gminy na uchwały lub wnioski Zebrania Mieszkańców.
IV. Zasady i tryb wyborów organów Miasta
§ 23
1. Wybory Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu zarządza Burmistrz określając datę, siedzibę obwodowej komisji wyborczej oraz kalendarz wyborczy.
2. Wydanie zarządzenia o wyborach następuje w terminie 1 miesiąca od wyborów do Rady Miejskiej.
§ 24
Okręg wyborczy obejmuje wyborców zamieszkujących na obszarze działania Miasta.
§ 25
1.Wybory przeprowadza się na podstawie spisu wyborców, w który osoba biorąca udział w głosowaniu potwierdza otrzymanie kart do głosowania.
2. Spis wyborców sporządza Burmistrz.
§ 26
Wybory Przewodniczącego Zarządu i człobnków Zarządu są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne. Prawo wybierania ma każdy mieszkaniec Miasta, który, najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania miasta.
§ 27
Wybory odbywają się w lokalu obwodowej komisji wyborczej.
§ 28
1. Kandydować na Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu może każdy, kto posiada prawo wybierania, ma ukończone 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania Miasta.
2. Kandydatów na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu zgłasza się do Burmistrza w terminie określonym w kalendarzu wyborczym.
3. Zgłoszenie danego kandydata powinno być poparte, co najmniej przez 25 wyborców stale zamieszkałych w Mieście. Zgłoszenie powinno zawierać ponadto imię i nazwisko, adres zamieszkania, wiek i wykształcenie.
4. Do każdego zgłoszenia kandydata na Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu należy dołączyć pisemne oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie.
5.Wyborca może udzielić poparcia dowolnej liczbie kandydatów.
§ 29
1. Burmistrz lub upoważniona osoba na podstawie pisemnych zgłoszeń rejestruje kandydatów na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu.
2. Burmistrz w terminie wynikającym z kalendarza wyborczego, podaje do wiadomości wyborców w sposób zwyczajowo przyjęty, dane o kandydatach na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu.
3.W przypadku nie zgłoszenia kandydatów na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu przedłuża się termin zgłaszania o 3 dni informując o tym mieszkańców Miasta.
4. Jeżeli zgłoszony został 1 kandydat na Przewodniczącego Zarządu, to wyborów Przewodniczacego Zarządu nie przeprowadza się, a uznaje się osobę zgłoszoną za wybraną. Fakt ten potwierdza Burmistrz spisując protokół.
§ 30
1. Dla przeprowadzenia wyborów Przewodniczącego Zarządu i Zarządu Burmistrz powołuje spośród złożonych zgłoszeń skład osobowy obwodowej komisji wyborczej.
2. Skład komisji liczy 5 osób, z urzędu jako członek wchodzi osoba wskazana przez Burmistrza spośród pracowników samorządowych.
3. Prawo zgłoszenia jednego kandydata na członka obwodowej komisji wyborczej ma kandydat na Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu z pośród mieszkańców stale zamieszkałych w Mieście.
4. Burmistrz lub upoważniona osoba przyjmuje zgłoszenia pisemne, które powinny zawierać imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz zgodę kandydata w terminie określonym w kalendarzu wyborczym.
5. W przypadku, gdy liczba zgłoszeń kandydatów jest wyższa niż określona w ust.2, Burmistrz Gminy ustala listę członków komisji w drodze losowania.
§ 31
W przypadku, gdy kandydat na Przewodniczącego Zarządu lub członka Zarządu będzie pozostawał z członkiem Obwodowej Komisji Wyborczej w następującym stosunku pokrewieństwa: będzie małżonkiem, krewnym do I stopnia w linii prostej, krewnym do I stopnia w linii bocznej oraz powinowatym do I stopnia, członek Obwodowej Komisji Wyborczej podlega automatycznemu wykluczeniu a w jego miejsce Burmistrz powołuje inną osobę.
§ 32
1. Zmian i uzupełnień w składzie komisji dokonuje Burmistrz.
2.W przypadku braku zgłoszeń kandydatów do obwodowej komisji wyborczej, składy osobowe ustala Burmistrz spośród wyborców stale zamieszkałych w Mieście.
§ 33
Pierwsze posiedzenie obwodowej komisji wyborczej zwołuje Burmistrz. Komisja na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego i zastępcę.
§ 34
Do zadań komisji należy:
1/przygotowanie lokalu wyborczego,
2/przeprowadzenie głosowania w obwodzie,
3/ustalenie wyników głosowania i podanie ich do wiadomości publicznej.
§ 35
1.Głosowanie przeprowadza się w lokalu obwodowej komisji wyborczej w godzinach od 8 00 do 18 00 w dniu ustawowo wolnym od pracy.
2. W lokalu wyborczym znajduje się urna wyborcza, miejsce zasłonięte zapewniające tajność głosowania.
§ 36
1. Druk, zabezpieczenie oraz dostarczenie kart do głosowania obwodowym komisjom wyborczym zapewnia Burmistrz.
2. Na kartach do głosowania: na Przewodniczącego Zarządu, na członków Zarządu znajdują się imiona i nazwiska kandydatów umieszczone w porządku alfabetycznym, przy każdym kandydacie z lewej strony znajduje się kratka, u dołu odcisk pieczęci komisji oraz informacja o sposobie głosowania i nadruk pieczęci urzędowej Gminy.
§ 37
1. Po otrzymaniu karty do głosowania wyborca stawia znak „X” w kratce po prawej stronie, obok nazwiska kandydata na Przewodniczącego Zarządu, na którego oddaje głos.
2. Po otrzymaniu karty do głosowania na członków Zarządu wyborca stawia znak „X” w kratce po prawej stronie obok nazwiska kandydata, na którego oddaje głos, w ilości nie większej niż statutowy skład Zarządu.
§ 38
Za nieważne uważa się głosy:
1/ jeżeli na karcie do głosowania na Przewodniczącego Zarządu umieszczono znak „X” przy więcej niż jednym nazwisku kandydata lub nie umieszczono znaku „X” przy żadnym z nazwisk,
2/ jeżeli na karcie do głosowania na członków Zarządu umieszczono znak „X” przy większej liczbie nazwisk niż liczba członków Zarządu określona w Statucie lub nie umieszczono znaku „X” przy żadnym z nazwisk,
3/ jeżeli na karcie do głosowania, brak pieczęci Gminy Brzostek,
§ 39
1.Wybranym na Przewodniczącego Zarządu zostaje kandydat, który uzyskał największą liczbę głosów. W przypadku równej ilości głosów kandydatów Burmistrz zarządza ponowne wybory. W wyborach biorą udział kandydaci, którzy uzyskali równą ilość głosów.
2.Członkami Zarządu zostają kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku, gdy kilku kandydatów otrzymało równą ilość głosów, a ich wejście do Zarządu przewyższałoby jego statutowy skład, o pierwszeństwie w przyznaniu mandatu rozstrzyga losowanie przeprowadzone niezwłocznie przez Burmistrza w obecności kandydatów i obwodowej komisji wyborczej.
§ 40
Burmistrz wydaje obwieszczenie o wynikach wyborów na podstawie otrzymanych protokołów od obwodowej komisji wyborczej.
§ 41
Burmistrz ustala wzory druków wyborczych.
§ 42
1.Wygaśnięcie mandatu Przewodniczącego Zarządu i członków Zarządu następuje na skutek:
1/zrzeczenia się mandatu,
2/śmierci,
3/pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu,
4/odwołania.
2.W przypadkach wskazanych w ust. 1 Burmistrz zarządza wybory uzupełniające.
3.Wybory uzupełniające odbywają się według zasad określonych w § 23 - 41.
§ 43
1.Odwołanie Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu przed upływem kadencji przeprowadza się na wniosek, co najmniej 10 % uprawnionych do głosowania.
2. Wniosek w sprawie odwołania Przewodniczącego Zarządu i członka Zarządu składany jest do Burmistrza w formie pisemnej i podpisany, przez co najmniej 10% stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania.
3. Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Zarządu może wystąpić również Burmistrz, jeżeli Przewodniczący Zarządu nie wywiązuje się z obowiązków, dopuścił się czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska oraz za przestępstwa stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu, popełnione z chęci zysku lub innych niskich pobudek.
§ 44
1.Burmistrz ma prawo zawiesić Przewodniczącego Zarządu w czynnościach w przypadku rażącego naruszenia przepisów prawa, o czym winien powiadomić Radę Miejską na najbliższej sesji oraz Zarząd.
2.Do czasu wyboru Przewodniczącego Zarządu, Burmistrz wyznacza osobę do pełnienia jego funkcji w porozumieniu z Zarządem.
V. Zakres działania Miasta
§ 45
Do zakresu działań Miasta należą wszystkie sprawy publiczne mające istotne znaczenie dla mieszkańców, przekazane mu przez Radę Miejską w drodze uchwały, a w szczególności:
1/ opiniowanie spraw dotyczących Miasta, w których zwróci się Rada Miejska,
2/występowanie do Rady Miejskiej z wnioskami w sprawach Miasta,
3/współpraca z komisjami Rady Miejskiej,
4/załatwianie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej na podstawie upoważnienia Rady Miejskiej.
§ 46
Miasto współpracuje z organami gminy w następujących sprawach:
1/gospodarki terenami, ochrony środowiska,
2/lokalnych dróg, mostów i placów,
3/wodociągów zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków, 4/ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
5/porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
6/utrzymania obiektów i urządzeń użyteczności publicznej położonych na terenie Miasta,
7/czynów społecznych,
8/organizowania różnych form pomocy sąsiedzkiej
§ 47
Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć Miasto może nawiązywać współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wykonania wspólnych zadań.
§ 48
1. Rada Miejska może przekazać niezbędne sołectwu składniki mienia komunalnego.
2. Miasto zarządza i korzysta z przekazanego mu przez Radę Miejską mienia komunalnego.
3. W zakresie zwykłego zarządu mieniem, o jakim mowa w ust. 2 Miasto:
1/utrzymuje mienie w stanie nie pogorszonym poprzez dokonywanie niezbędnych napraw, konserwacji remontów,
2/ załatwia bieżące sprawy związane z eksploatacją mienia,
3/ pobiera dochody i korzysta z mienia zgodnie z przeznaczeniem,
4/ może prowadzić działalność gospodarczą z użyciem mienia, którym zarządza w zakresie nie wykraczającym poza zadania o charakterze użyteczności publicznej,
5/ może przeznaczać do oddania w najem, dzierżawę lub do innego korzystania lokale, obiekty i grunty mienia komunalnego.
4. W sprawach określonych w ust. 2 i 3, miasto reprezentuje Zarząd.
5. Miasto zobowiązane jest do stosowania w swojej działalności ustawy o zamówieniach publicznych.
§ 49
1. Gospodarka finansowa Miasta jest prowadzona w ramach budżetu gminy na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego, ustalonego przez Burmistrza z uwzględnieniem propozycji złożonych przez Zebranie Mieszkańców.
2. Zmian w planie finansowo-rzeczowym Miasta dokonuje Burmistrz na wniosek Zebrania Mieszkańców lub z własnej inicjatywy.
3. Zebranie Mieszkańców może upoważnić Zarząd do występowania do Burmistrza z wnioskami o zmianę planu finansowo - rzeczowego Miasta.
§ 50
1. Sprawy związane z gospodarką finansową Miasta prowadzi Urząd Miejski w Brzostku.
2. Środki finansowe z budżetu gminy oraz inne środki uzyskane przez Miasto można przeznaczyć w szczególności na:
1/ finansowanie statutowej działalności Miasta,
2/ dofinansowanie inicjatyw społecznych w Mieście,
3/ cele określone uchwałami Zebrania Mieszkańców zgodnie z planem finansowo- rzeczowym, o którym mowa w § 49 ust. 1,
4/ inwestycje i bieżące utrzymanie przekazanego Miastu przez gminę mienia.
§ 51
Dotychczasowe mienie z mocą prawa jest mieniem gminnym i wszystkie przysługujące mieszkańcom Miasta prawa własności, użytkowania tego mienia lub inne prawa pozostają nienaruszone.
VI. Kontrola i nadzór nad działalnością organów Miasta.
§ 52
1. Nadzór nad działalnością organów Miasta sprawuje Rada Miejska i Burmistrz.
2.Organem kontroli działalności organów Miasta jest powołana przez Radę Miejską komisja rewizyjna.
3. Bieżący nadzór nad statutową działalnością Miasta sprawuje Burmistrz.
4.Organy kontroli i nadzoru nad działalnością organów Miasta mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Miasta, dokonywania wizji w Mieście oraz uczestniczenia w Zebraniach Mieszkańców oraz posiedzeniach Zarządu.
§ 53
1. Burmistrz wstrzymuje wykonanie uchwał Zebrania Mieszkańców, które są sprzeczne z prawem lub nie odpowiadają zasadom celowości, rzetelności lub gospodarności.
2. Uchwała Zebrania Mieszkańców sprzeczna z prawem jest nieważna.
3. O nieważności uchwały Zebrania Mieszkańców w całości lub w części orzeka Rada Miejska.
§ 54
Komisja rewizyjna kontroluje działalność organów Miasta w zakresie zleconym jej przez Radę Miejską i zgodnie z ustaleniami statutu gminy.
§ 55
Skarbnik Gminy sprawuje kontrolę finansową w zakresie przekazanych środków.
VII. Postanowienia końcowe
§ 56
1.Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska, w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.
2.Interpretacji Statutu, w szczególności w przypadkach spornych dokonuje wiążąco Rada Miejska.
§ 57
W sprawach nie uregulowanych w statucie miasta mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa oraz postanowienia statutu gminy oraz innych uchwał i zarządzeń organów gminy.
§ 58
Traci moc Uchwała Nr IV/25/2003 Rady Gminy Brzostek z dnia 10 lutego 2003 r. w sprawie: uchwalenia statutu sołectwa Brzostek.
§ 59
1.Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
2.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.