BURMISTRZ
BRZOSTKU
OBWIESZCZENIE
BURMISTRZA BRZOSTKU
z dnia 30
grudnia 2013 roku
Burmistrz Brzostku w związku z art. 73 § 1 KPA
oraz art.29 i art. 79 ustawy z dnia 3
października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2013r.; poz. 1235 z późn. zm.) podaje
informację o zamieszczeniu w publicznym wykazie danych o decyzjach wymagających
udziału społeczeństwa, że w dniu 30 grudnia 2013 roku wydał postanowienie o
nałożeniu obowiązku na Inwestora przeprowadzenia oceny oddziaływania na
środowisko przedsięwzięcia pn.
„ Zakład Masarski wraz z infrastrukturą
towarzyszącą na działkach nr ewid. 240/1, 246 i 241 w miejscowości Gorzejowa” i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na
środowisko planowanego
przedsięwzięcia.
Z
treścią postanowienia oraz zebraną dokumentacją można zapoznać się w Urzędzie
Miejskim w Brzostku- Referat Mienia Komunalnego i Ochrony Środowiska ( biuro nr
8) w godzinach pracy Urzędu w terminie 21 dni od daty ogłoszenia.
Burmistrz
mgr inż. Leszek Bieniek
BURMISTRZ
BRZOSTKU
MKOŚ.6220.10.2013
Brzostek, dnia 30.12.2013r.
POSTANOWIENIE
Na
podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego
(tekst
jednolity Dz. U.2013.267); art. 63 ust. 1
ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i
jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U.2013r. poz. 1235 z późn.
zm.), po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w
Rzeszowie: pismo z dnia17.12.2013r. znak: WOOŚ.4240.2.47.2013.LK-8 oraz
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dębicy: postanowienie z dnia
03.12.2013r. znak: PSNZ.465-40/13;
Postanawiam
I.
Stwierdzić obowiązek przeprowadzenia
oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego
przedsięwzięcia pn. „Zakład
Masarski wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach nr ewid. 240/1, 246 i
241 w miejscowości Gorzejowa” mogącego
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko ( § 3 ust. 1 pkt. 92 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9
listopada 2010r. w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać
na środowisko),w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na
środowisko stosownie do wszczętego w dniu 15.11.2013r. postępowania o wydanie
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na wniosek Zakładu
Rzeźniczego HOS-POL Gustaw Hołowicki Spółka Jawna, Gorzejowa 133, 39-231
Siedliska-Bogusz
II.
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko należy sporządzić w
oparciu o art. 66 ust. 1 bez pkt. 10 ustawy z dnia 3 października 2008r. o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w
ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w tym powinien
zawierać:
1) opis planowanego
przedsięwzięcia, a w szczególności:
a) charakterystykę całego
przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub
użytkowania,
b) główne cechy
charakterystyczne procesów,
c) przewidywane rodzaje i
ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
2) opis elementów
przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania
planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska objętych
ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody;
3) opis istniejących w
sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia
zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami;
4) opis przewidywanych
skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;
5) opis analizowanych
wariantów, w tym,:
a) wariantu proponowanego
przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,
b) wariantu
najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
6) określenie
przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym
również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego
transgranicznego oddziaływania na środowisko;
7) uzasadnienie
proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na
środowisko, w szczególności na:
a) ludzi, rośliny,
zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze,
b) powierzchnię ziemi, z
uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,
c) dobra materialne,
d) zabytki i krajobraz
kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem lub ewidencją
zabytków,
e) wzajemne oddziaływanie
między elementami, o których mowa w lit. a-d;
8) opis metod
prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywa-
nych znaczących
oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie,
pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-; średnio- i długoterminowe, stałe i
chwilowe oddziaływania na środowisko wynikające z:
a) istnienia
przedsięwzięcia,
b) wykorzystywania zasobów
środowiska,
c) emisji;
9) opis przewidywanych
działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensa-
cję przyrodniczą
negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przed-
miot ochrony obszaru
Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
10) jeżeli planowane
przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie proponowanej
technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r.- Prawo ochrony środowiska;
11) wskazanie, czy dla
planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru ograniczonego
użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz
określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu,
wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z
nich;
12) przedstawienie
zagadnień w formie graficznej;
13) przedstawienie
zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi i
szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej
kompleksowe przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania
przedsięwzięcia na środowisko;
14) analizę możliwych
konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;
15) przedstawienie
propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego
budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot
ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
16) wskazanie trudności
wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie
napotkano, opracowując raport;
17) streszczenie w języku niespecjalistycznym
informacji zawartych w raporcie, w odnie-
sieniu do każdego elementu
raportu;
18) nazwisko osoby lub
osób sporządzających raport;
18) źródła informacji
stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.
Dodatkowo
w Raporcie należy:
1)
Przedstawić
informacje o lokalizacji planowanego przedsięwzięcia względem:
terenów zalewowych, głównych zbiorników wód
podziemnych, występowania cieków wodnych ( w obszarze oddziaływania planowanego
zamierzenia inwestycyjnego), obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
obszarów wodno- błotnych, urządzeń wodnych ( w obszarze oddziaływania
planowanego przedsięwzięcia), istniejących ujęć wody oraz ustanowionych dla
nich stref ochronnych ( w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia),
a w przypadku lokalizacji przedsięwzięcia w obrębie tych stref, należy
ustosunkować się do obowiązujących na nich zakazów i ograniczeń;
2)
Dokonać analizy
wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan wód powierzchniowych, przy czym
analiza powinna zawierać identyfikację jednolitej części wód powierzchniowych
narażonej na oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia, wskazanie celów ochrony
wód obowiązujących względem części wód podlegającej oddziaływaniom, informacje
na temat potencjalnego oddziaływania na cele ochrony wód zawartych w Planie
gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły, przy uwzględnieniu wskaźników
oceny stanu wód, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9
listopada 2011r. w sprawie sposobu kwalifikacji stanu jednolitej części wód
powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych
( Dz.U.Nr 257, poz. 1545), wnioski czy realizacja planowanego przedsięwzięcia
wpłynie na osiągniecie celów ochrony;
3)
Przedstawić
analizę wpływu planowanego przedsięwzięcia na wody podziemne (analiza powinna
obejmować identyfikację jednolitej części wód podziemnych narażonej na
oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia, identyfikację celów środowiskowych
dla analizowanej jednolitej części wód podziemnych ( Plan gospodarowania wodami
na obszarze dorzecza Wisły), informacje na temat potencjalnego oddziaływania na
cele ochrony wód, działania ukierunkowane na maksymalne złagodzenie skutków
planowanego przedsięwzięcia);
4)
Przedstawić
szczegółową analizę przewidywanych oddziaływań projektowanego przedsięwzięcia
na jakość powietrza, która powinna zawierać część opisową, obliczeniową i
graficzną, w raporcie powinny zostać przedstawione rozwiązania ograniczające
emisję zapachową podczas eksploatacji instalacji;
5)
Przedstawić analizę
planowanego przedsięwzięcia na klimat akustyczny z częścią opisową,
obliczeniową i graficzną.
Raport
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać i wyjaśniać
wyżej wymienione zagadnienia, przede wszystkim: szczegółowy opis planowanego
przedsięwzięcia, w tym przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń wynikające
z jego funkcjonowania oraz określenie przewidywanego oddziaływania na
środowisko analizowanych warunków. W raporcie szczególnej analizie powinno
zostać poddane przewidywane oddziaływanie na jakość powietrza z uwzględnieniem
rozwiązań ograniczających emisję substancji złowonnych. Analiza oddziaływania
przedsięwzięcia na powietrze powinna zawierać część opisową, obliczeniową i
graficzną z uwzględnieniem najbliższej zabudowy mieszkaniowej.
W
raporcie wnikliwej analizie należy również poddać oddziaływanie przedsięwzięcia
na klimat akustyczny z przedstawieniem części opisowej i graficznej oraz jego
ewentualny negatywny wpływ na zdrowie i komfort życia mieszkańców. W przypadku,
gdy obliczenia oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na klimat akustyczny
najbliżej położonych terenów chronionych pod względem akustycznym, wykażą
przekroczenia wartości dopuszczalnych określonych zgodnie z rozporządzeniem
Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziomów
hałasu w środowisku (Dz.U.Nr 120, poz. 826 z późn. zm.), należy zaproponować
rozwiązania minimalizujące oddziaływanie akustyczne planowanego
przedsięwzięcia.
Ponadto
raport winien przedstawiać koncepcję rozwiązań gospodarki wodno- ściekowej na
terenie przedsięwzięcia, w tym sposób odprowadzania i oczyszczania wód opadowo-
roztopowych z placów, dróg i parkingu oraz miejsc ich odprowadzania oraz
przedstawiać ocenę stanu ekologicznego jednolitych części wód narażonych na
oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia oraz ocenę wpływu planowanego
zamierzenia na obecny stan tych wód.
Dodatkowo,
w raporcie należy przedstawić planowane rozwiązania techniczno- technologiczne,
wynikające z zapisów rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Gospodarki
Żywnościowej z dnia 10 marca 1999r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy
przy uboju zwierząt i przetwórstwie mięsa (Dz.U. Nr 25, poz. 226).
Raport
powinien być sporządzony w sposób wyczerpujący, zgodnie z wszystkimi wymogami
prawa krajowego i wspólnotowego oraz wytycznymi i innymi dokumentami
opracowanymi przez właściwe instytucje krajowe, w oparciu o rzetelne i aktualne
dane.
Raport
o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest podstawą ustalenia, w formie
decyzji, środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia, toteż niezbędnym jest aby określał w sposób
jednoznaczny uwarunkowania, o których mowa w art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 3
października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko.
Uzasadnienie
W
związku ze złożonym w dniu 15.11.2013r. wnioskiem przez Zakład
Rzeźniczego HOS-POL Gustaw Hołowicki Spółka Jawna, Gorzejowa 133, 39-231
Siedliska-Bogusz; dotyczącym wydania
decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację projektowanej
inwestycji pod nazwą „Zakład
Masarski wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działkach nr ewid. 240/1, 246 i
241 w miejscowości Gorzejowa” ustalono,
że jest wymagane przeprowadzenie oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego
przedsięwzięcia.
Zgodnie
z § 3 ust. 1 pkt. 92 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w
sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U.Nr 213
poz. 1397 z późn. zm.) przedmiotowe przedsięwzięcie zalicza się do grupy
przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na
środowisko może być wymagane, na podstawie art. 63 ust. 1 w związku z art. 59
ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie,
udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Mając na uwadze zapisy
art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity: Dz.U. 2013r.poz. 1235 z
późn.zm.) dokonano analizy:
1) lokalizacji, skali
przedsięwzięcia, wielkości zajmowanego terenu i charakteru inwestycji:
Przedmiotowe
przedsięwzięcie będzie obejmowało budowę zakładu masarskiego na działkach nr
ewid.: 240/1, 246 i 241 o łącznej powierzchni około 2,85 ha w miejscowości
Gorzejowa. Obecnie przedmiotowy teren stanowią grunty rolne oraz pastwiska. W
ramach planowanego przedsięwzięcia przewiduje się budowę budynku masarskiego
wraz z zapleczem biurowym, socjalnym oraz węzłami sanitarnymi o powierzchni
zabudowy około 312m2 wraz z infrastrukturą towarzyszącą (m.in.
przyłącza: wodociągu, kanalizacji sanitarnej i kanalizacji przemysłowej,
gazociągu, sieci teletechnicznej i przyłącza elektroenergetycznego).
Ponadto
wykonany zostanie zbiornik bezodpływowy na ścieki sanitarne i przemysłowe oraz
place manewrowe, parkingi, drogi wewnętrzne i dojazdowe. W obiekcie wydzielone
zostaną m.in.: magazyn wyrobów gotowych (chłodnia), hala obróbki termicznej,
magazyn przypraw i osłonek, ostygalnia, hala rozbioru ( rozbiór), magazyn
odpadów, peklownia, pokój lekarza, hala produkcyjna (produkcja), szatnia
czysta, szatnia odzieży roboczej ( brudna), śluza, ekspedycja, myjnia
pojemników, magazyn pojemników czystych, magazyn półtusz ( chłodnia) oraz
pomieszczenie porządkowe ( gospodarcze).
2. usytuowania
przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w
szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczenia
się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych walorów przyrodniczych i
krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego:
Teren
przedmiotowego przedsięwzięcia leży na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody
powierzchniowej z rzeki Wisłoki, ustanowionej rozporządzeniem Nr 14/2012
Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z dnia 17 grudnia
2012r. w sprawie ustanowienia strefy ochronnej dla ujęcia wody powierzchniowej
z rzeki Wisłoki w km 58 + 180 w miejscowości Dębica (Dz.Urz. Woj.
Podkarpackiego poz. 3189).
3. rodzaju i skali
możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w
pkt. 1 i 2 wynikających z :
a) zasięg oddziaływania
przedsięwzięcia:
Ze
względu na:
-
rodzaj i skalę przedsięwzięcia (budowa zakładu masarskiego produkującego wyroby
wiejskie (wędliny, szynki, kaszanki, salcesony, mięso wieprzowe surowe itp.) o
przewidywanej wielkości produkcji około 3Mg/ tydzień, około 150 Mg/rok),
-
lokalizację przedsięwzięcia ( na dz.nr 240/1, 246 i 241, które obecnie stanowią
grunty rolne i pastwiska; najbliższa zabudowa zlokalizowana jest w odległości
około 65m w kierunku wschodnim od planowanej lokalizacji budynku masarskiego;
przedsięwzięcie położone jest na terenie ochrony pośredniej ujęcia wody
powierzchniowej z rzeki Wisłoki),
-
oddziaływania przedsięwzięcia (emisję hałasu- wentylatory dachowe (5szt.) bądź
zespoły klimatyzacyjne pracujące w porze dziennej i nocnej; emisja
zanieczyszczeń do powietrza, w tym możliwość powstawania odorów; powstawanie
odpadów oraz ścieków sanitarnych, a także możliwość zanieczyszczenia wód
gruntowych i gleb);
-
wpływ przedsięwzięcia na jednolite części wód powierzchniowych i podziemnych
będących w zasięgu jego oddziaływania
Uznano,
że istnieje ryzyko, że eksploatacja masarni spowoduje szereg negatywnych
oddziaływań, m.in. na klimat akustyczny, stan jakości powietrza, infrastrukturę
drogową, po której będą przemieszczać się pojazdy korzystające z usług zakładu,
a przy tym może generować konflikty społeczne związane z eksploatacją
przedsięwzięcia.
b)Brak możliwości
generowania oddziaływań o charakterze transgranicznym:
Uwzględniając lokalizację
przedmiotowego przedsięwzięcia w znacznej odległości od granicy
Państwa.
c) wielkość i złożoność
oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury
technicznej, prawdopodobieństwa oddziaływania, czasu trwania, częstotliwości i
odwracalności oddziaływania: jak w pkt. 3a.
Zgodnie
z art. 64 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2013r.poz. 1235z
późn.zm.), zasięgnięto opinii
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, który pismem z dnia
17.12.2013r. znak: WOOŚ.4240.2.47.2013.LK-8 wyraził opinię o konieczności
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego
przedsięwzięcia w tym sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na
środowisko określając jego zakres oraz Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Dębicy, który postanowieniem z dnia 03.12.2013r. znak:
PSNZ.465-40/13 wydał opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny
oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Po
dokonaniu analizy przedłożonych dokumentów i mając na uwadze opinie:
Regionalnego
Dyrektora
Ochrony Środowiska w Rzeszowie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego w Dębicy, biorąc pod uwagę w
szczególności rodzaj i skalę przedsięwzięcia; jego lokalizację; oddziaływania
przedsięwzięcia; wpływ na jednolite części wód powierzchniowych i podziemnych
będących w zasięgu jego oddziaływania stwierdzam potrzebę przeprowadzenia oceny
oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko, niezbędne jest sporządzenie raportu o
oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Biorąc
powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji postanowienia.
Pouczenie
Na niniejsze
postanowienie służy stronom zażalenie do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie za pośrednictwem Burmistrza
Brzostku w terminie 7 dni od daty jego otrzymania .
Burmistrz
mgr inż. Leszek Bieniek
Otrzymują:
1.
Strony postępowania
wg
oddzielnego wykazu
2. A/a (BZ).