UCHWAŁA Nr XIII/85/15
Rady Miejskiej w Brzostku
z dnia 30 grudnia 2015 roku
w sprawie: zmian w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Brzostek.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515) art. 230 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.) - Rada Miejska w Brzostku uchwala, co następuje:
§ 1. Dokonuje się zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Brzostek na lata 2016-2020 wydłużając o dwa lata okres obowiązywania prognozy, stanowiący Załącznik Nr 1 do Uchwały Nr IV/9/10 z dnia 29 grudnia 2010 r. Rady Miejskiej w Brzostku.
§ 2. Dokonuje się zmian w wykazie przedsięwzięć do wieloletniej prognozy finansowej Gminy Brzostek na lata 2016-2020, stanowiący Załącznik Nr 2 do Uchwały Nr IV/9/10 z dnia 29 grudnia 2010 r. Rady Miejskiej w Brzostku, wprowadzając następujące zmiany w zakresie przedsięwzięć:
1. Projekt pn. "instalacja systemów energii odnawialnej na budynkach użyteczności publicznej oraz domach prywatnych na terenie gminy Brzostek", finansowany z udziałem środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, realizowany w ramach Związku Gmin Dorzecza Wisłoki w Jaśle przez Urząd Miejski w Brzostku.
1) Zmienia się całkowitą wartość projektu w wydatkach majątkowych, ustalając wartość projektu w wysokości 4.476.081,00 zł.
2) Zmienia się limit wydatków majątkowych w 2016 r. zwiększając limit do kwoty 1.412.880,00 zł.
3) Zmienia się całkowitą wartość projektu w wydatkach bieżących, ustalając wartość projektu w wysokości 36.132,00 zł.
4) Zmienia się limit wydatków bieżących w poszczególnych latach ustalając następujące kwoty: 10.700,00 zł w 2016 r., 1.728,00 zł w 2017 r.
§ 3. Wprowadza się nowe przedsięwzięcia w wydatkach majątkowych wynikające z opracowanego projektu "Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Brzostek na lata 2015-2020" przewidzianego do realizacji z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej tj.:
1. Przedsięwzięcie pn. „Termomodernizacje szkół znajdujących się na terenie gminy", planowane do realizacji z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przez Urząd Miejski w Brzostku.
1) Okres realizacji przedsięwzięcia ustala się na lata 2015 – 2017.
2) Całkowitą wartość przedsięwzięcia (udział własny) ustala się w wysokości 630.075,00 zł.
3) Ustala się limit wydatków majątkowych w kwocie 87.000,00 zł w 2017 roku.
2. Przedsięwzięcie pn. "Termomodernizacje budynków przeznaczonych na lokale mieszkalne" planowane do realizacji z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przez Urząd Miejski w Brzostku.
1) Okres realizacji przedsięwzięcia ustala się na lata 2017 - 2018.
2) Całkowitą wartość przedsięwzięcia (udział własny) ustala się w wysokości 76.500,00 zł.
3) Ustala się limit wydatków majątkowych w kwocie 52.500,00 zł w 2017 roku i w kwocie 24.000,00 zł w 2018 roku.
3. Przedsięwzięcie pod nazwą "Przebudowa dróg gminnych" planowane do realizacji z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przez Urząd Miejski w Brzostku.
1) Okres realizacji przedsięwzięcia ustala się na lata 2016 - 2018.
2) Całkowitą wartość przedsięwzięcia (udział własny) ustala się w wysokości 263.536,00 zł.
3) Ustala się limit wydatków majątkowych w kwocie 166.482,00 zł w 2017 roku, w kwocie 63.256,00 zł w 2018 roku.
4. Przedsięwzięcie pod nazwą "Oświetlenie uliczne, montaż lamp solarno-hybrydowych" planowane do realizacji z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przez Urząd Miejski w Brzostku.
1) Okres realizacji przedsięwzięcia ustala się na lata 2016 - 2020.
2) Całkowitą wartość przedsięwzięcia (udział własny) ustala się w wysokości 1.035.000,00 zł.
3) Ustala się limit wydatków majątkowych w kwocie 210.000,00 zł w 2017 roku, w kwocie 200.000,00 zł w 2018 roku, w kwocie 300.000,00 zł w 2019 roku i w kwocie 275.000,00 zł w 2020 roku.
5. Przedsięwzięcie pod nazwą "Wymiana wozów strażackich (stare na nowe)" planowane do realizacji z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przez Urząd Miejski w Brzostku.
1) Okres realizacji przedsięwzięcia ustala się na lata 2018 - 2020.
2) Całkowitą wartość przedsięwzięcia (udział własny) ustala się w wysokości 180.000,00 zł.
3) Ustala się limit wydatków majątkowych w kwocie 90.000,00 zł w 2018 roku i w kwocie 90.000,00 zł w 2020 roku.
§ 4. Określa się (po zmianach) wieloletnią prognozę finansową Gminy Brzostek wraz z prognozą kwoty długu na lata 2016 – 2020, w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 5. Określa się (po zmianach) przedsięwzięcia, o których mowa w art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 6. Objaśnienia zmian przyjętych wartości w wieloletniej prognozie finansowej Gminy Brzostek przedstawia Załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.
§ 7. Upoważnia się Burmistrza Brzostku do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, określonych w załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały, ogółem do kwoty 430.710,00 zł w 2017 r., 377.256,00 zł w 2018 r., 300.000,00 zł w 2019 r., oraz 365.000,00 zł w 2020 r.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 3 do Uchwały Nr XIII/85/15 Rady
Miejskiej w Brzostku z dnia 30 grudnia 2015 r.
Objaśnienia przyjętych zmian wartości w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Brzostek na lata 2016 -2020
Przyjmując zmiany w prognozowaniu dochodów Gminy Brzostek posłużono się założeniami makroekonomicznymi jakie zostały przyjęte przy opracowywaniu Projektu Budżetu Państwa na rok 2016, projektami uchwał Rady Miejskiej w sprawie podatków i opłat na 2016 rok, oraz zawartymi umowami i porozumieniami w sprawie realizacji programów i projektów współfinansowanych ze środków dotacyjnych z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej.
Dochody roku 2016 zostały wyszacowane na łączną kwotę 43.957.044,00 zł w tym dochody majątkowe zostały wyszacowane na kwotę 3.660.687,00 zł, a dochody bieżące na kwotę 40.296.357,00 zł.
Dochody majątkowe z tytułu dotacji na zadnia inwestycyjne przyjęto na podstawie zawartych umów tj.
- dotacja z Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy na projekt pod nazwą "Instalacja systemów energii odnawialnej na budynkach użyteczności publicznej oraz domach prywatnych na terenie gmin należących do Związku Gmin Dorzecza Wisłoki" w kwocie 1.896.565,00 zł,
- dochody z tytułu wpłat własnych mieszkańców na instalacje systemów energii odnawialnej (netto) w kwocie 209.822,00 zł,
- dochody ze sprzedaży mienia w kwocie 350.500,00 zł ustalono zgodnie z wyceną gruntów rolnych przeznaczonych do sprzedaży w kwocie 60.500,00 zł oraz ze sprzedaży gruntów budowlanych i zabudowanych 290.000,00 zł,
- planowana dotacja z budżetu państwa w kwocie 1.203.800,00 zł na przebudowę drogi gminnej w ramach "Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019"w związku ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie.
Planowane dochody bieżące zostały przyjęte na rok 2016 na podstawie przedstawionych decyzji Wojewody Podkarpackiego i Dyrektora Biura Wyborczego - Delegatura w Rzeszowie, przekazanego przez Ministra Finansów projektu subwencji ogólnej dla gminy i projektu kwoty udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostałe dochody z tytułu podatków i opłat zostały wyszacowane według projektów uchwał z uwzględnieniem obowiązujących zwolnień.
W stosunku do przewidywanego wykonania planu 2015 roku, przyjęty plan dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyższy o 5,69 %. Istnieje ryzyko niezrealizowania dochodów z tytułu udziału gminy w podatku dochodowym od osób fizycznych porównując do obecnego wykonania dochodów, niemniej jednak pozostałe dochody bieżące, które realizuje gmina są bardzo realistycznie oszacowane. Nie wprowadzono planu dochodów z tytułu wpływów z podatków lokalnych, co do których toczy się postępowanie egzekucyjne bądź zabezpieczono należności hipotecznie na majątku dłużników. Część dochodów z zaległych podatków na pewno zostanie zrealizowana, a wówczas będzie możliwość zwiększenia dochodów własnych, podobnie jak w roku bieżącym.
Dochody bieżące w 2016 roku są mniejsze o kwotę 2.525.246,83 zł w stosunku do planowanego wykonania za III kwartał 2015 roku. Spadek projektowanych dochodów budżetu na 2016 rok wynika stąd, iż w 2015 roku gmina otrzymała z budżetu wojewody dotacje na dofinansowanie zadań bieżących takich jak: dożywianie dzieci w szkołach 579.230,00 zł, stypendia szkolne i wyprawka szkolna 120.000,00 zł, zwiększenie dotacji na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej o kwotę 970.000,00 zł, które to dotacje zostały pozyskane w ciągu 2015 roku, czego nie można zakładać przy projektowaniu budżetu na 2016 rok. Istotny wpływ na wysokość szacowanych dochodów ma projektowana subwencja ogólna na rok 2016, która w stosunku do roku 2015 jest wyższa o 537.300,00 zł. Niższe natomiast są planowane dotacje w 2016 roku na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i na dofinansowanie zadań własnych gminy w stosunku do planu roku 2015 o kwotę 2.883.781,91 zł.
Prognozowane dochody bieżące z tytułu subwencji ogólnej w latach 2017 -2020 są szacowane o 4,0 % wyższe (rok do roku) niż plan na rok 2016, ponieważ średnia wykonania dochodów z tytułu subwencji w latach 2013, 2014, 2015 wykazuje wzrost o wskaźnik około 4,0 %, co sugeruje podobny wzrost kwoty subwencji w kolejnych latach. Wysokość subwencji jest ściśle powiązana z wykonaniem dochodów gminy z tytułu podatków i opłat lokalnych z lat poprzednich. Tak więc wysokość subwencji ogólnej dla gminy na rok 2016 jest ustalana na podstawie dochodów wykazanych w sprawozdawczości Rb-27S i Rb-PDP za rok 2014. Wykonanie dochodów z tytułu podatków lokalnych w roku 2014 nie odbiega znacząco od przewidywanego wykonania na rok 2015, co pozwala prognozować, że dochody z subwencji w latach 2017-2020 są prawidłowo szacowane.
Przy prognozowaniu dochodów z tytułu subwencji można również posłużyć się wskaźnikiem tempa wzrostu gospodarczego , który jest szacowany na 3,8 %.
Przy prognozowaniu wydatków budżetowych posłużono się danymi z wykonania wydatków budżetu gminy z lat przeszłych, przewidywanym wykonaniem za rok 2015, wartościami wynikającymi z projektu budżetu państwa na 2016 rok i wskaźnikami makroekonomicznymi do budżetu państwa. Przyjęto założenie, że przy podjęciu odpowiednich działań efektywnościowych i racjonalizujących, dążyć będzie się do pokrycia strony wydatkowej stroną dochodową. W budżetowaniu na następne lata będzie się ograniczać dynamikę wydatków bieżących, a w szczególności związanych z zadaniami o charakterze fakultatywnym.
Wydatki bieżące na wynagrodzenia i składki od nich naliczone wyszacowano w 2016 roku na podstawie projektów planów finansowych złożonych przez poszczególne jednostki budżetowe przy aktualnym zatrudnieniu. Poziom tych wydatków znacznie zmieni się w styczniu 2016 roku po uruchomieniu rezerwy celowej, którą zaprojektowano w kwocie 1.017.382,00 zł z przeznaczeniem na wypłatę dodatku wyrównawczego dla nauczycieli za 2015 rok na podstawie materiałów planistycznych złożonych przez dyrektorów poszczególnych placówek oświatowych, oraz po zatwierdzeniu planów dokształcania nauczycieli w 2015 roku.
Wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego znacznie wzrosły w stosunku do przewidywanego wykonania za 2015 rok w związku z zaplanowaną inwestycją pod nazwą "Budowa archiwum na potrzeby urzędu miejskiego w Brzostku" na kwotę 250.000,00 zł.
W kolejnych latach planuje się zwiększenie wydatków inwestycyjnych w stosunku do obecnej prognozy, między innymi ze względu na zmianę nakładów i zmianę harmonogramu realizacji przedsięwzięcia pn. "Instalacja systemów energii odnawialnej na budynkach użyteczności publicznej oraz domach prywatnych na terenie gmin należących do Związku Gmin Dorzecza Wisłoki" oraz wprowadzeniem nowych przedsięwzięć wynikających z opracowanego projektu "Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Brzostek na lata 2015 - 2020". Ze względu na ograniczenia budżetowe wprowadza się nowe inwestycje (najpilniejsze do realizacji) oraz te na które w latach 2016 - 2020 będzie możliwość ubiegania się o dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej. Udział wydatków inwestycyjnych w planowanych wydatkach ogółem na 2016 rok wynosi 15,36 %.
Na podstawie zawartych umów i opracowanych harmonogramów poziom zadłużenia gminy w kolejnych latach kształtować się będzie następująco:
- na koniec roku 2015 – 8.200.000,00 zł,
- na koniec roku 2016 – 6.300.000,00 zł,
- na koniec roku 2017 – 2.900.000,00 zł,
- na koniec roku 2018 – 700.000,00 zł,
- na koniec roku 2019 – 200.000,00 zł.
W 2016 roku planuje się zaciągnąć kredyt w banku komercyjnym w kwocie 1.000.000,00 zł na finansowanie zadań inwestycyjnych realizowanych na drogach gminnych i powiatowych.
Spłata rat pożyczek i kredytów w poszczególnych latach przedstawia się następująco:
- na koniec roku 2016 – 2.900.000,00 zł,
- na koniec roku 2017 – 3.400.000,00 zł,
- na koniec roku 2018 – 2.200.000,00 zł,
- na koniec roku 2019 – 500.000,00 zł,
- na koniec roku 2020 – 200.000,00 zł.
Dokumenty do pobrania: | |
Zał Nr 1 do uchwały XIII/85/15 (wprowadził: Ewa Szukała 2016-01-07 14:08:25) rozmiar pliku: NAN | |
Zał Nr 2 do uchwały XIII/85/15 (wprowadził: Ewa Szukała 2016-01-07 14:27:55) rozmiar pliku: NAN |
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office |