Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miejski w Brzostku
Bip - Strona główna

Urząd Miejski w Brzostku

Gmina Brzostek

Władze Gminy

Ochrona Danych Osobowych »

Elektroniczna Skrzynka Podawcza

Rejestr Instytucji Kultury »

Karty usług

Rewitalizacja »

Obwieszczenia »

Zamówienia publiczne

Transport publiczny »

Przetargi-mienie komunalne »

Przetargi rozstrzygnięte »

Druki do pobrania

Oświadczenia majątkowe za 2020 rok

Oświadczenia majątkowe za 2019 rok

Oświadczenia majątkowe za 2018 rok

Oświadczenia majątkowe za 2017 rok

Oświadczenia majątkowe za 2016 rok

Publicznie dostępny wykaz danych zawierających informacje o środowisku i jego ochronie

Ochrona Środowiska »

Organizacje pozarządowe »

Planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w Gminie »

Jednostki Organizacyjne Gminy

Nabór na wolne stanowisko pracy »

Informacja o projektach »

Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego RP »

Ochrona przeciwpowodziowa i obrona cywilna »

Petycje »

Gospodarowanie odpadami »

Nieodpłatne porady prawne »

Kontrole

Rejestr żłobków i klubów dziecięcych

Wykaz dziennych opiekunów

Informacje oświatowe

Sprawozdania finansowe »

Spis rolny 2020

Informacja dla hodowców pszczół

walidacja css walidacja html

Obwieszczenia: Postanowienie Burmistrza Brzostku z dnia 19 listopada 2015 roku

BURMISTRZ

BRZOSTKU

 

MKOŚ.6220.13.2015                                                                                     Brzostek, dnia 19.11.2015r.

 

POSTANOWIENIE

 

Na podstawie art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. 2013.267); art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2013r,poz. 1235 z póżn. zm.);po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie: pismo z dnia 13.11.2015r. znak: WOOŚ.4240.2.45.2015.KR.10 oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dębicy: postanowienie z dnia 22.10.2015r. znak: PSNZ.465-42/15.

 

Postanawiam

 

Nie stwierdzić potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla  projektowanej inwestycji pn. „Kanalizacja sanitarna dla ulic Ostafińskiego – Węgierska w Brzostku” stosownie do wszczętego w dniu 05 października na wniosek Gminy Brzostek, ul. Rynek 1, 39-230 Brzostek postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Uzasadnienie

W związku ze złożonym wnioskiem w dniu 30.09.2015r.  przez Gminę Brzostek ul. Rynek 1, 39-230 Brzostek; dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację projektowanej inwestycji pn. „Kanalizacja sanitarna dla ulic Ostafińskiego – Węgierska w Brzostku” ustalono, że nie jest wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji.                                                                                                                                                                                    

Projektowane przedsięwzięcie zalicza się do grupy przedsięwzięć, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane, na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w związku z § 3 ust.1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397 z późn. zm.), tj. „sieci kanalizacyjne o  całkowitej długości przedsięwzięcia nie mniejszej niż 1 km, z wyłączeniem ich przebudowy metodą bez wykopową, sieci kanalizacji deszczowej zlokalizowanych w pasie drogowym i obszarze kolejowym oraz przyłączy do budynków”, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

 

Dokonano analizy przedsięwzięcia względem zapisów art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, celem stwierdzenia czy w analizowanym  przypadku istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Mając na uwadze zapisy art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2013r. poz. 1235 z późn. zm.) dokonano analizy:

1) lokalizacji, skali przedsięwzięcia, wielkości zajmowanego terenu i charakteru inwestycji:

 

Uwzględniając informacje zawarte w karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że przedmiotem przedsięwzięcia będzie budowa kanalizacji sanitarnej o łącznej długości ok. 3,380 km w miejscowości Brzostek. Powierzchnia przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje obszar ok. 20 ha. Poprzez budowę przedmiotowej kanalizacji zostaną odprowadzone ścieki z 42 prywatnych posesji, na istniejącą oczyszczalnie ścieków w m. Klecie, która została zmodernizowana i obecnie jej przepustowość wynosi 500 m3/d i posiada ona rezerwy pozwalające przyjąć ścieki z planowanej kanalizacji.

W czasie realizacji przedsięwzięcia wystąpi oddziaływanie na klimat akustyczny i jakość powietrza. Hałas będą powodowały maszyny i urządzenia budowlane. Faza robót budowlanych będzie rozciągnięte w czasie, lecz oddziaływania związane z tym etapem prac ustąpią waz z zakończeniem realizacji przedsięwzięcia. W celu ograniczenia oddziaływań przedsięwzięcia na powietrze, prace będą wykonywane sprawnym sprzętem. Realizacja planowanego przedsięwzięcia spowoduje wytworzenie odpadów związanych z użytkowaniem sprzętu, pracami ziemnymi oraz funkcjonowaniem zaplecza socjalnego dla pracowników. Przy gospodarowaniu odpadami przestrzegane będą ogólne zasady wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 r., poz. 21 z późn. zm.).

            Projektowana sieć kanalizacji sanitarnej zostanie włączona do istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej, która odprowadza ścieki do istniejącej przepompowni zlokalizowanej na działce o nr ewid. 1186/6, natomiast końcowym odbiornikiem ścieków sanitarnych będzie istniejąca oczyszczalnia ścieków zlokalizowana w m. Klecie.

            Planuje się wykonać 10 przekroczeń dróg gminnych – metodą przewiertu poziomego, oraz przekroczenia rowów melioracyjnych – 4 metodą rozkopu, z umocnieniem dna i brzegów płytami betonowymi i 1 metodą przewiertu sterowanego.

            Woda na cele socjalne w trakcie realizacji inwestycji będzie dostarczana z istniejącego wodociągu. Cały teren objęty projektowaną kanalizacją sanitarną jest zwodociągowany.

            Dla planowanej inwestycji przewiduje się odwodnienie wykopów na odcinkach – 30% ogólnej długości kanalizacji. Odwodnienie będzie się odbywało przy użyciu igłofiltrów. Igłofiltry odprowadzają wodę przefiltrowaną  zalegającą ̴ 0,5 m poniżej dna wykopów, dlatego nie zachodzi konieczność oczyszczania tych wód z ewentualnych zawiesin, przed odprowadzeniem do naturalnych cieków.

            Baza materiałowo – sprzętowa będzie zlokalizowana na istniejącym terenie utwardzonym. Przyszły wykonawca robót budowlano – montażowych zostanie zobowiązany do posiadania sorbentów na wypadek przecieków olejów i smarów ze sprzętu budowlanego.

            Planuje się przeprowadzenie prób szczelności i płukania rurociągów. Próby szczelności i płukanie rurociągów będzie odbywało się wodą z istniejącego gminnego wodociągu. Ww. czynności będą przeprowadzane sukcesywnie do zaawansowania prac przy budowie rurociągów, co przyczyni się do jednorazowego zużycia małej ilości wody. Woda ta będzie odprowadzana do istniejącej oczyszczalni ścieków zlokalizowanej w miejscowości Klecie, gmina Brzostek.

 

2. usytuowania przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczenia się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego:

 

Zgodnie z ,,Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły’’ (M.P. z 2011 r. Nr 49, poz. 549) (PGW) planowana inwestycja zlokalizowana jest w obszarze Jednolitych Części Wód Powierzchniowych o kodach:

-PLRW200012218549 ,,Gogołówka’’, stanowi ona naturalną część wód, której stan określono jako zły. Jest to część wód niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych, bez derogacji. Aktualny stan JCWP, określony na podstawie Państwowego Monitoringu Środowiska (2010-2012) jest zły, w tym stan ekologiczny – umiarkowany, a stan chemiczny – dobry.

            W świetle zapisów art. 38d ust. 1 ustawy Prawo wodne, celem środowiskowym dla jednolitych części wód powierzchniowych niewyznaczonych jako sztuczne lub silne zmienione jest ochrona, poprawa oraz przywracanie stanu jednolitych części wód powierzchniowych, tak aby osiągnąć dobry stan tych wód, a także zapobieganie pogorszeniu ich stanu.

-PLRW200015218719 ,, Wisłoka od Ropy do Pot.  Chotowskiego’’, stanowi silnie zmienioną część wód, której stan określono jako dobry. Jest to część wód niezagrożona  nieosiągnięciem celów środowiskowych, bez degradacji. Aktualny stan JCWP, określony na podstawie Państwowego Monitoringu Środowiska (2010-2012) jest zły, w tym potencjał ekologiczny- umiarkowany, a stan chemiczny – dobry.

            W świetle zapisów art. 38d ust. 2 ww. ustawy Prawo wodne, celem środowiskowym dla sztucznych i silnie zmienionych jednolitych części wód powierzchniowych jest ochrona tych wód oraz poprawa ich potencjału ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich potencjału ekologicznego oraz stanu chemicznego.

            Zgodnie z ustaleniami ,, Planu gospodarowaniu wodami na obszarze dorzecza Wisły” planowane przedsięwzięcie realizowane będzie w obszarze jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o numerze PLGW2200157 o dobrym stanie wód, niezagrożonej nieosiągnięciem ustanowionych dla niej celów środowiskowych.

            W myśl zapisów art. 38e ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2015 r. poz. 469), celem środowiskowym dla jednolitych części wód podziemnych jest zapobieganie lub ograniczenie wprowadzania do nich zanieczyszczeń; zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu oraz ochrona i podejmowanie działań naprawczych, a także zapewnienie równowagi między poborem a zasilaniem tych wód, tak aby osiągnąć ich dobry stan.

            Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych, poza strefami ochronnymi wyznaczonymi dla powierzchniowych i podziemnych ujęć wód.

            Inwestycja znajduje się poza obszarem narażonym na niebezpieczeństwo powodzi od rzeki Wisłoki, wskazanym na mapach zagrożenia powodziowego, opublikowanych pod adresem http://mapy.isok.gov.pl na Hydroportalu MZP i MRP.

Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania częściowo w granicach otuliny Czarnorzecko – Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego,  funkcjonującego na mocy  Uchwały Nr XLV/990/14 Sejmiku Województwa Podkarpackiego z dnia 23 czerwca 2014 r. w sprawie Czarnorzecko – Strzyżowskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Podkarpackiego z 2014 r. poz. 1944). Najbliższym obszarem Natura 2000 jest obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Wisłoka z Dopływami PLH180052 znajdujący się w odległości ok. 0,8 km od terenu wskazanego pod przedmiotową inwestycję.

Rozważając oddziaływanie przedsięwzięcia na cele środowiskowe ww. jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych należy uznać, iż w zaproponowanym zakresie realizacja analizowanego przedsięwzięcia nie zagraża pogorszeniu stanu środowiska wodnego i nie będzie powodem nieosiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód.

3. rodzaju i skali możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt. 1 i 2 wynikających z :

 

a) zasięg oddziaływania przedsięwzięcia:

Mając na uwadze, iż planowana inwestycja dotyczy infrastruktury podziemnej o nieznacznym zaborze terenu, który będzie krótkotrwały i okresowy oraz braku likwidacji zadrzewień stwierdza się, że inwestycja nie wpłynie istotnie na zmianę klimatu. W trakcie realizacji oraz eksploatacji wystąpi nieznaczna emisja gazów cieplarnianych wynikająca z eksploatacji maszyn budowlanych. Nie wystąpi emisja wilgoci w postaci pary wodnej.

                        Jak podano w przedłożonej dokumentacji, przedsięwzięcie polegać będzie na budowie sieci kanalizacji sanitarnej wzdłuż istniejących dróg gminnych oraz na terenach rolnych, będących własnością prywatną. Inwestycja prowadzona będzie w taki sposób, aby nie kolidować z istniejącymi drzewami i krzewami, w związku z tym nie zajdzie konieczność ich wycinki.

            Zgodnie z przedłożonym uzupełnieniem do Karty ,, Nie będzie występowało niebezpieczeństwo zbliżania projektowanej kanalizacji do drzew i krzewów’’, dlatego nie zaproponowano sposobów zabezpieczenia drzew i krzewów przed możliwością ich uszkodzenia podczas prowadzenia prac. Ponadto realizacja inwestycji przewiduje system pracy polegający na sukcesywnym zasypywaniu wykopów zaraz po zamontowaniu rurociągu (otwarte wykopy nie będą pozostawiane na noc), co uniemożliwi uwięzienie w nich małych zwierząt. Realizacja inwestycji wymagać będzie przekroczenia potoku Dębrna, które wykonane zostanie metodą przewiertu sterowanego, w celu uniknięcia uszkodzenia dna i skarp potoku.

 

 

b)brak możliwości generowania oddziaływań o charakterze transgranicznym:

Ze względu na znaczną odległość od granic Państwa, nie wystąpi oddziaływanie o charakterze transgranicznym.

c) wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej, prawdopodobieństwa oddziaływania, czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:

Emisje i uciążliwości powstające na etapie realizacji planowanego przedsięwzięcia będą miały charakter krótkotrwały, przemijający i ustąpią z chwilą zakończenia prac budowlanych. 

 

Biorąc pod uwagę zakres, lokalizację i rodzaj przedsięwzięcia, a także charakter i skalę generowanych oddziaływań na środowisko stwierdzam, że przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, tym samym oceny wymaganej art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

            Informuje jednocześnie, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych – decyzje te wydane są w odrębnych postanowieniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 ww. ustawy o ochronie przyrody.

 

Po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w przedłożonej dokumentacji, uwzględnieniu kryteriów selekcji określonych w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie których dokonano analizy przewidywanych oddziaływań przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska, będące w zasięgu jego oddziaływania, stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania i sporządzenia Raportu o oddziaływaniu na środowisko.

Ponadto zgodnie z art.   64 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz.U. z 2013r., poz. 1235 z późn. zm.) zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, który pismem z dnia 13.11.2015r. znak:WOOŚ.4240.2.45.2015.KR.10 wyraził opinię o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia  oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Dębicy: postanowienie z dnia 22.10.2015r. znak: PSNZ.465-42/15, który wyraził opinię o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.                                                                                                                                                                                                                               

 

 

Burmistrz

Wojciech Staniszewski

 

drukuj pobierz pdf    

wstecz